Zondag 11 nov - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Wouter Have - WaarBenJij.nu Zondag 11 nov - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Wouter Have - WaarBenJij.nu

Zondag 11 nov

Door: WTH

Blijf op de hoogte en volg Wouter

12 November 2012 | Guatemala, Antigua

Nou, het is alweer even geleden hoor. Ik merk dat ik niet zo trouw elke avond verhaaltjes kan typen. Niet altijd zin meer in na een lange dag, soms ook gewoon geen tijd voor. Of de iPad is leeg, ze hebben hier vaak maar 1 stopcontact met kamer. Prioriteiten stellen dus ;)

De vlucht naar Guatemala ging erg voorspoedig, lekker snel en had m'n ticket geüpgraded dus zat ook nog lekker ruim. Helaas wel midden in de nacht, we vertrokken om 00:45, kwamen aan om 07:00 lokale tijd. Dan mis je eigenlijk een hele nacht. In Guatemala aangekomen zijn we meteen per shuttle-busje naar Antigua gegaan, voor 30 dollar een uur in een privebusje. Wèl lekker snel. Meteen het hotel in gegaan en proberen bij te slapen. In de middag zijn we rond gaan lopen. Antigua is de oude voormalige hoofdstad van Guatemala. Door aardbevingen en overstromingen is de stad zo aangetast dat er enorm veel ruïnes over bleven. De hoofdstad is daarom verhuist naar het gebied hiernaast. Wat overbleef is een oude en zeer mooie ruinestad. Niet voor niets trouwen hier tig koppeltjs per dag, in het weekend is het zelfs lopende band werk.

De mensen zijn erg vriendelijk, spreken vaak geen woord Engels maar toch krijgen we telkens te eten. Gaat wel goedkoper dus. Ik had verwacht me onveiliger te voelen dan in de VS, maar dat is hier in Antigua absoluut niet het geval. Zolang je na elf uur 's avonds maar niet de straat oploopt, er zijn veel overvallen. Je hebt hier ook de toeristenpolitie die de toeristen beschermt van het geboefte. Her en der staan mannen met grote geweren, vooral bij banken. Voelt een beetje vreemd, maar het overheerst niet. Het went zelfs een... Gewoon beetje oppassen waar je je spullen laat enzo. Het centrum heeft een prachtig oud parkje met een grote fontein waar de hele dag muziek wordt gemaakt, het voelt erg authentiek. Verder valt het op dat je hier ontzettend goed kunt eten (goud van eet'n n drink'n, zoals ze in Groningen zeggen). Vele malen beter dan waar dan ook in Nederland, ontzettend vers en met erg veel smaak. Kost bijna niets, zelfs de sterke drank is net zo goedkoop als een biertje. Paradijsje zeg maar.

Vanmiddag zijn we met een busje de Pacaya vulkaan opgeweest. Onderaan de berg begon de reis: 1,5 uur bergop met ongeveer 28 graden. Ik dacht dat het m'n laatste reis was. Helaas geen ijssalon bovenaan de berg. Wel een vulkaan dus. Lava was er ook niet te zien, maar de berg was zo heet dat stokken meteen in de fik vlogen. Wel bizar en leuk om te zien. Laatste uitbarsting was twee jaar geleden geweest, de vulkaan rookte ook nog steeds veel as na. Ook hier op de berg weer veel politie aanwezig om de toeristen te beschermen. Mensen zijn aardig, maar ontzettend arm. Vanavond zaten we te eten en gaf een stel een jongetje een bord met pasta te eten. Nog nooit zo snel iemand zien eten, dat wil wel wat zeggen. Aan de ene kant erg zielig om te zien, aan de andere kant wordt je er ook immuun voor. Je reageert gewoon niet meer op 3-5 jarige kindjes met armbandjes en doeken die je met hun allerliefste gezichtje aankijken en vragen of je asjeblieft wat van ze wilt kopen. Als ze nou gewoon om eten vragen kunnen ze alles krijgen van me wat ze willen, maar je kunt moeilijk de hele dag iedereen geld geven. Als je dan terugdenkt aan Nederland dan voel je je toch wel heel erg verwend...

Morgen reizen we naar Quaraguy, tempels van de maya's. De volgende dag naar de kust, met bus en boot. Avontuurlijk tripje met de bus. Ik denk dat we volgende week richting Belize gaan, daar is het een stuk toeristischer en dus ook wat veiliger.

Nogmaals, geen zorgen hoor. We letten erg goed op en blijven vooral tussen de toeristen. Daar gaat het allemaal vrij soepel.

Tot snel, X Wouter